Acne

Tänker skriva ett inlägg om min acne och göra klart för folk som
både undrar hur det är att leva med acne.
Jag har haft acne sedan jag var 12-13 år. Det är riktigt jobbigt att
behöva ha dom där stora röda/gula prickarna i ansiktet konstant
hela tiden. Jag har ofta haft upp- och nerdagar.  När jag har jag
mina nerdagar så gråter jag nästan jämt då jag ställer mig framför
spegeln och betraktar det jag har i ansiktet som lyser konstant.
Det är jätte jobbigt att behöva försöka dölja acnen men det slutar
bara med att det ser ut som om man har 5 liter foundation i ansiktet
för att äns se någorlunda bra ut. Det ser ju heller inte helt normalt ut.

Många bryr sig inte så mycket om man har någon finne här och där
men jag har verkligen gjort allt för att försöka få min acne att försvinna.
Jag har nog använt varenda produkt mot orenhy och finnar på apoteket,
jag har varit på speciella acnebehandlingar, jag har köpte acneprodukter
för flera hundra kronor som jag använder dagligen. Jag köper t.o.m
mineral foundation för 500:- för att det är bra för min hy.
Jag gör eller har gjort allt som jag kan för att försöka få min acne att försvinna

Jag får panik på sånna människor och går runt och skriker och klagar över
EN finne som dom har fått i ansiktet. EN FINNE! Jag skulle hoppa och skrika av
glädje över att ha en finne. Det tar faktiskt hårt på en när man får höra av folk
som pratar om hur äckligt det är med finnar och att man måste göra någonting åt det.

Jag har fått acceptera att mitt ansikte består av röda/gula prickar och att dom inte
över en natt kommer att försvinna. Jag vill bara få ut mitt budskap till dom som lider
av acne att man måste lära sig att leva med det och fortsätta behandla ansiktet dagligen
med det man använder.

jag har även lärt mig att känna mig vacker även med prickar i ansiktet. Man behöver inte
ha en blank, slät baby hud för att vara fin. Absolut inte säger jag!
Såklart så vet jag att alla har upp- och nerdagar. Ibland har man mycket och ibland har
man ingenting alls.

När jag har en sån där nerdag så försöker jag tänka positivt när jag tittar mig i spegeln.
försök intala er själva att ni är vackra och ni är inte en annan person bara för att ni
har något "annorlunda" i ansiktet. Tänk även på att ni inte alls är ensama med att ha acne.
Acne är väldigt vanligt men jag kan förstå att man tänker så. Det gör jag själv!

Ha den tanken nästa gång du tittar dig i spegeln och tänk på dom här punkterna!:

- Du är vacker precis som du är.
- Du är fortfarande du, även med lite prickar i ansiktet.
- Du är inte den ända som har acne.

Tänker ni på detta varje gång ni tittar er i spegeln så kommer detta gå galant!





Kommentarer
Postat av: Patricia

jag tycker inte att du har så mycket finnar.. iallafall ser det inte ut så på bilderna :) innan hade jag jätte fin hy men eftersom båda mina föräldrar har haft acne så fick jag ju också det för typ ett år sedan. Min storasyster har dock värre acne än mig men min är ändå riktigt jobbig! jag blir glansig i hyn och gör allt för att täcka dom. jag vet inte hur många gånger jag har gråtit över mina finnar. har du förresten prövat vitamin B5? Det ska tydligen vara väldigt bra.. funderar själv på att beställa hem det :)

2010-08-23 @ 17:19:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0